top of page

Collageen een verjongingsmiddel?Fabel of Feit?Waarom zouden we supplementen moeten bijnemen?




Je kan er niet meer over kijken, iedereen heeft het over collageen supplementen.

Maar wat is collageen nu eigenlijk? En hoe zit het in elkaar?

Ik zelf ben op zoek gegaan naar mogelijke preparaten en wil je er graag mijn feedback over geven, want ik heb het idee dat velen niet goed weten wat dit juist is en waarvoor het juist dient. Om dit holistisch aan te pakken ben ik op onderzoek gegaan, en heb één en ander voor je bekeken.


Zoals jullie weten heb ik zo mijn eigen kijk op bepaalde modegrillen, hypes zeg maar.

Ik wil graag de feiten weten en ga steeds op zoek naar de waarheid of naar het meeste natuurlijke product zonder chemische troep erin.

Ik hou niet van overdreven verkoopspraatjes en vind het belangrijk dat jij ook door mij de juiste info krijgt. Als leek is het dikwijls moeilijk om de bomen door het bos te zien, dat snap ik heel goed.


Elk merk van voedingssupplementen doet zijn uiterste best, maar er zijn toch een aantal zaken waar je best op let alvorens een voedingssupplement aan te schaffen.

Ik kom hier later op terug.


Wat is collageen eigenlijk?

Collageen is een vezel eiwit die bestaat uit verschillende strengen die dient als lijmstof tussen de cellen.(alle cellen) Collageen kabels kunnen opgebouwd worden uit drie stoffen:

Eiwit+Vit. C + Silicium = Collageen

Collageen komt van het Franse woord Coll=lijm.


Collageen hebben we dus nodig voor tal van zaken:

Voor de opbouw van ons bot, huid, organen, vlies rond de organen, spieren, het houdt ons lichaam bij elkaar zeg maar.

Ons lichaam maakt het dus zelf aan, maar aangezien de westerse voedingsindustrie zodanig is bewerkt, is het dus opletten geblazen en dienen we dus goed op te letten wat we in onze mond stoppen.


Als we stress ervaren gaan er veel meer gedachten door ons hoofd, en dat kost ons bakken energie. Daardoor gaan we dus ook meer stoffen gaan opgebruiken. Elke keer dat we ons in het weekend teveel hebben laten gaan, teveel alcohol, teveel suiker, te veel brood, te veel room etc. voedingsstoffen waar we een intolerantie op hebben, te veel bewerkt etc.

Om onze organen goed te blijven laten werken, gaat ons bloed calcium uit onze botten halen om die te korten te gaan opvullen. Dit gebeurt in de nacht omdat ons lichaam snachts in detox gaat.Waardoor er veel kans is dat we op latere leeftijd een te kort hebben aan calcium en collageen.

ons botweefsel zou moeten dienen als ons pensioen op latere leeftijd, als we hier op jonge leeftijd teveel gaan van profiteren zullen auto-immuunziekten en langdurige ziekten de kop op steken. Die ons leven op latere leeftijd heel erg gaan beïnvloeden.

Denk maar aan Parkinson, Alzheimer, Demensie, MS, artrose, artritis, enz.


Ons bot bestaat uit: osteon, arterium (ader), spongeus weefsel, verbindingskanaal, kleine vene cappilar, periost, osteocyt.

Het spongeus weefsel oftewel het zacht gedeelte in het bot, bestaat uit een vezelachtige stof een soort spons of matrix genoemd.

deze bestaat uit osteoblasten, osteocyten, collageenvezels en mineralen.


Voor het maken van het harde gedeelte( karboxylatie) van het bot heb je

calcium+VitD3+vitK2 nodig= magnesium.

Om collageen aan te maken hebben we vitC, eiwit, selenium,nodig


Calcium wordt uit voeding gehaald: noten, pitten, zaden, groenten & fruit, amandelen*

amandelen bevat het hoogste dosis calcium.

Je zou kunnen vragen en melk?

Waarom zit melk niet in het rijtje van opneembare stoffen van calcium?

Gisteren had ik hierover een vraag gesteld in mijn bijscholing cursus van DR Geert Verhelst, Nele dat is simpel te verklaren. Omdat de koe vier magen heeft en wij niet.


Duidelijk dus.Gefermenteerde producten zijn dan wel veel beter te verteren dan gewoon gepasteuriseerde melk.

Zoals kwark, yoghurt, wei maar dan zonder de suiker.



Nu terug naar collageen, dus omdat het de vezels zijn die ons lichaam bij elkaar houden en het niet zo simpel is om het aan te maken en we het veel nodig hebben.

is het goed om af en toe collageen bij te nemen: ook kan het zijn dat indien er een foutje is in je chromosoom jij het dus sneller gaat afbreken dan sommige andere personen.

Daarom dat sommige mensen er sneller ouder uit zien dan andere mensen.


Willen we mooi ouder worden, dienen we er ons bewust van te worden hoe ons lichaam werkt en wat het is dat we juist nodig hebben. Als we al deze kennis in de wind slaan, kan dat op latere leeftijd voor problemen gaan zorgen.

Sommige vitaminen en mineralen nemen we bij, maar er dient naar het totaalplaatje worden gekeken.

Indien je lang het zuur hebt gehad, dat vervelende en brandende gevoel in je slokdarm. Zal je een maagzuurremmer hebben gekregen. Deze zorgt ervoor dat je minder maagsap hebt, een tekort aan maagsap zorgt ervoor dat je minder zaken kan omzetten en dus verteren.







Waardoor je een fel verminderde opname hebt in je bloed.

Calcium bijnemen heeft dan totaal geen zin, het is zelfs schadelijk want op langere termijn zal dit de mogelijke oorzaak van aderverkalking kunnen zijn. Aderverkalking rond het hart komt vooral voor bij de man. Vrouwen met aderverkalking hebben meer last van in de kleine venen, zoals opgezwollen enkels en spataderen , couperose enz.

Hier ga ik verder op in in een volgende blog. Feiten & fabels over couperose.


Dat branderig gevoel is niet te veel aan maagsap maar eerder te weinig.

We hebben de neiging om veel zaken langdurig te nemen. Stop indien je klachten opgelost zijn, zodat je lichaam terug goed kan werken, geen gewenning kan ontstaan.


Natuurlijk zijn bepaalde symptomen nodig zodat je lichaam goed kan aanwijzen wanneer er iets niet goed werkt, als we steeds middelen gaan gebruiken om die symptomen te maskeren dan zal het lichaam heftiger moeten reageren voordat je het zelf door hebt dat er iets mis is en zal je ziektebeeld ook steeds heftiger zijn.

Ik heb het al in eerdere blogs gemeld, een detox zorgt voor dat je lichaam een tweede adem krijgt zeg maar.


Je kan dus stellen dat het bijnemen van collageen een goede zet zou zijn, idd.

Maar zoals bij veel vitaminen is er een soort sleutel en slot systeem in ons lichaam. Dit wil zeggen dat het slotje goed moet passen. Als je enkel één vitamine gaat bijnemen, zullen de andere stoffen ook niet meer in balans zijn. Dus is het altijd beter om een complex te nemen. Zodat alle stoffen terug in balans komen, anders heeft je lichaam te veel energie verbruik nodig om alle stoffen terug goed te zetten.


Je kan ook kiezen om een natuurlijk product te nemen zoals een bouillon uit beenderen getrokken. Het geeft enorm goede resultaten bij mensen die een barst in het bot hebben die maar niet hersteld.

Denk maar aan ontstekingen, scheuren in de spieren die niet herstellen.

Dit zorgt voor een goeie opname, omdat je lichaam dit herkend als voedingsmiddel.


Ben je Vegan?


Indien je vegan bent, moet je heel goed opletten. Het is nobel om het dierenleed te besparen. Maar ben je er bewust van dat ons lichaam de nodige vitaminen en mineralen nodig heeft om alles goed te laten werken. Je wil natuurlijk je eigen gezondheid niet moeten opgeven voor je overtuiging.


Zorg voor voldoende inname van VITC, VITD3, eet genoeg noten, zaden, sesam, pompoenpitten, cacao, olijven, bonen, linzen, erwten, groene bladgroenten, prei, koolsoorten, zeezout, tamari, rode bietensap, peulvruchten, gedroogde vruchten, vijgen, rabarber, zorg dat je dagelijks van elke vitamine groep en mineralen groep iets nuttigt.



Wat zijn de gevaren indien je niet de juiste stoffen binnen krijgt voor je beendergestel op lange termijn? Osteoporose.


Welke zaken( medicatie) dien je in acht te houden?

  • Maagzuurremmers

  • Antibiotica

  • Proton promppremmers

  • prednison

  • metthotrexaat

  • Chemotherapie

  • Antidepressieva

  • Lexapro

  • Prozac

  • Zoloft

Waaraan kan je zien dat je een tekort hebt aan collageen?

Droog haar en nagels, inscheuren van de nagels, slijtage of ontstekingen in gewrichten, osteoporose( + tekort aan calcium, calcium komt niet in het bot. )

doffe huid, verslapte huid, rimpels, reuma, artritis, verwijde poriën, pigmentvlekken, donkere kringen rond de ogen, leaky gut of beschadigde darmwand, wallen onder de ogen, verminderd zicht ( ogen), snel beschadiging van pees, ligamenten, spieren, tand problemen.


Eens je collageen goed is aangevuld zullen alle andere klachten verdwijnen, hoe meer klachten des te langer het zal duren. Hou hier dus rekening mee.

Ideaal is ook om de oorzaak te kennen van je verhoogde afbraak van collageen, het kan iets erfelijks zijn. Maar natuurlijk ook je levensstijl.

Zit je veel in je hoofd, hoe ga je om met stress?



Grijp je dan snel naar suiker, alcohol, eet je genoeg fruit? Neem je genoeg tijd in de buitenlucht?


Doe je aan sport? Deze zaken zijn van belang, als je iemand bent die snel naar suiker grijpt, regelmatig brood eet, kaas etc. doodmoe bent na je maaltijd?

Enkel collageen nemen, gaat het probleem niet oplossen.

afhankelijk van je klachten zullen een combo moeten maken, om niet alleen je collageen te kort aan te vullen, kan zijn dat je darmen ook niet zo gezond zijn.

Je candida hebt bijvoorbeeld, ook daar dient rekening mee gehouden te worden.

leaky gut : ik zocht het eens op... geen dieet nodig?


Als je je levensstijl niet wil veranderen, maar toch een ander resultaat verwacht?

Hoe dan?

Mocht je graag meer weten?

Kan je steeds een persoonlijk gesprek aanvragen, mocht je het moeilijk vinden om naar Holistisch Huidinstituut te komen dan kan dit ook online.






















Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Post: Blog2_Post
bottom of page