top of page

Wat is het belang van vitC?

Ik vertel je graag wat meer over het belang van vitC, wat doet het?

Maar ook indien je een te kort hebt van vitC wat zijn dan de symptomen,

Waar let je best op, bij het kiezen van een goed voeding suplement?

Ik geef nog even mee dat een vitamine altijd beter werkt uit een whole food: betekent uit een kruid, fruit, groente enz. maar zoals je al eerder uit de blog van antioxidanten kon lezen is het volume aan vitaminen en mineralen zodanig gedaald dat we dikwijls niet anders kunnen dan een voedingssuplement bij te nemen en gezien er zo een groot tekort is bij de werkende stoffen uit verse voeding.


Bij ons thuis hadden wij een hele grote groentetuin, mijn moeder deed het planten, spitten en schoffelen en mijn vader had een serre. Ik vond het normaal dat ik elk weekend en in de zomer meerdere keren per week een bak met verse groenten, mee kreeg en was het teveel?


Dan was er de diepvries of delen met vriendinnen en buren. Mijn ouders zijn er helaas niet meer maar de kennis van het tuinieren en de belangrijkheid van bio groenten en fruit, de kennis en passie van kruiden ja die kreeg ik wel mee...

Ik wil dit ook graag voor jou.

Dat je goed weet hoe het zit, waarop je kan letten om vitaminen te nemen die goed werken en die vooral geen schade toebrengen.

Het delen van mijn passie, is dus met veel liefde gegeven en geschreven.


1.Wat doet VitC?

Vitamine C heeft vooral een rol in de preventie van een heel aantal ziekten zoals:

ouderdomsziekten, kanker, hypertensie (hoge bloeddruk)hart en vaatziekten.

vitC is noodzakelijk voor de productie van collageen. Zorgt voor sterke bindweefsels

bvb: bot en kraakbeen, tandvlees, bloedvatwand én wondgenezing, infecties.

Vit C speelt een grote rol in de bindweefsel barrière met meer aanmaak van glutation en zal zorgen voor een sterke immuunrespons en beweging van witte bloed cellen.

Vit C zorgt voor een betere opname van ijzer in het bloed, ideaal voor veganisten.

Draagt bij tot het behouden van een normale bloeddruk.


2. In welke voedingsmiddelen zit VitC vooral?

Rozebottel, Acerola kers, zwarte bes, rode paprika, peterselie, tuinkers, chilipeper, citrusvruchten, aardbei, meloen, ananas, kiwi, bessen, frambozen.


3. Waarmee best rekening houden bij het kiezen van een goed voedingssuplement?


Zoals je eerder kon lezen is het innemen van whole food, steeds de beste keuze. Naar opneembaarheid toe. Soms is ons lichaam in een dergelijke zwakke staat bvb bij kanker, laagdradige ontstekingen, een algemeen zwakke gezondheid.

Dat het bijnemen van een voeding supplement geen overbodige luxe is maar noodzaak.

Daarom kan je beter kiezen voor liposomale kurkuma: zorgt voor 29X beter opname of liposomale Berberine zorgt voor een 10X betere opname.

Wil je kiezen voor een geconcentreerde VITC?

Dan kies je best voor een zo zuiver mogelijk product, clean label.

Natuuridentieke L-ascorbinezuur wordt verkregen door een omzetting van glucose, zoals in het lichaam van dieren gebeurt. Werkt evengoed als vitC uit groenten en fruit.

( onderzoek door het Pauling & Linus Pauling Institute)

Mist wel de natuurlijke synergie met de bioflavonoïden uit de natuur in alle groenten en fruit. die zorgen voor een betere op opname, als antioxidanten voor een langere werking van vit C. De oxidatie gebeurt minder snel. Whole food zoals eerder vermeld.


Indien de zure ascorbinezuur niet goed wordt verdragen bij ernstige ziekten, kan je opteren om ander mineralen bij te nemen. Zodat het sleutel slot systeem in het lichaam beter gaat werken. zoals basische calcium en of magnesium. Laat je daarom goed begeleiden door uw behandelend arts of orthomoleculair therapeut.

Doe niet zomaar iets op eigen houtje, bij ernstige ziekten is het heel belangrijk dat alle puzzelstukjes goed zitten, zodat de genezing optimaal kan verlopen.












1 Comment

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Jun 15
Rated 5 out of 5 stars.

knap geschreven

Like
Post: Blog2_Post
bottom of page