Welk vitamine te kort komt voor bij psoriasis?

Bijgewerkt op: 2 okt.

Vit B12 : vind je terug in banaan,zalm, rund, forel, sardines

Vit D : Haring, Forel, zalm, eieren,tonijn, oesters,paddestoelen.

vit A: appels, wortels, rode biet,eieren, zuivel

Zink: oesters, havermout, zaden, asperges, spinasie, cashewnoten.

Magnesium: noten pitten, zaden, (groene) groenten, peulvruchten, vlees, vis, volkoren producten en melkproducten.



De voeding moet minimaal drie maanden lang zoveel mogelijk vrij zijn van arachidonzuur en rijk aan EPA en DHA.


● Gebruik minimaal 300 gram vette vis (haring, zalm, sardines, makreel) per week


● Neem dagelijks 1 dessertlepel koudgeperste lijnzaadolie of hennep zaadolie


● Eet dagelijks 2 eetlepels chiazaad en een handje walnoten




Arachidonzuur is een meervoudig onverzadigde vetzuur en bereikt het lichaam op twee manieren:

1. Via producten van landdieren uit de veefokkerij, met name vlees (specifiek varken) en gevogelte, eieren en vette melkproducten.


2. Door synthese vanuit linolzuur, (omega 6)vooral onder invloed van een verhoogde insulinespiegel, alcoholgebruik en stress. De inname van linolzuur is tegenwoordig circa tien maal te hoog.



Behandeling psoriasis


Bij de behandeling van psoriasis worden gewoonlijk corticosteroïden ingezet, vaak met succes. Hierdoor wordt duidelijk welk systeem aangedaan is; corticosteroïden remmen het enzym fosfolipase A2, een sleutelenzym in de eicosanoïden cascade, vol met pro-inflammatoire weefselhormonen, de prostaglandinen type 2 en de leukotriënen type 4. Belangrijk in het ontstekingsproces is de aanwezigheid en het vrijkomen van het meervoudig onverzadigde vetzuur arachidonzuur uit voedsel en het celmembraan. Voldoende intracellulair magnesium verhindert de activering van fosfolipase A2 door calcium dat de cel instroomt.


Vermindering van de productie van vrij arachidonzuur komt tot stand door het remmen van het enzym delta-5-desaturase (D5D). Dit enzym zet linolzuur, via dihomo-gammalinoleenzuur (DHGA) om in arachidonzuur. Het meest effectief is competitie door hoge doseringen EPA bijvoorbeeld uit krillolie. Als cofactoren spelen het spoorelement zink en bioflavonoïden een belangrijke rol. Met vrij arachidonzuur wordt er een keten van reacties in gang gezet.




Twee enzymen spelen bij het ontstaan van deze verbindingen een cruciale rol: 5-lipoxygenase (5-LOX) en cyclo-oxygenase-2 (COX2). COX2 geeft vorming van prostaglandine type 2 dat pro-inflammatoir is en pijn, roodheid, zwelling en een verhoogde temperatuur veroorzaakt. 5-LOX is verantwoordelijk voor de vorming van leukotriënen type 4, dat sterk inflammatoir is en pijn veroorzaakt. Bij de productie van leukotriënen wordt de stof glutathion verbruikt; een tekort hiervan zal chronificatie van het ontstekingsbeeld geven. Glutathion normaliseert en moduleert namelijk ook Th1 en Th2. Daarnaast leert de ervaring dat het gebruik van niet-steroïde anti-inflammatoire medicijnen (NSAID’s) het ziektebeeld verergeren. NSAID’s remmen namelijk de enzymen cyclo-oxygenase 1 en 2 (COX1 en COX2), maar niet de desastreuse cascade die ontstaat onder invloed van 5-Lipoxygenase. (8,15,16)


De behandeling heeft twee speerpunten:

1. Behandeling van het immuunsysteem van de darm, en dus (onder andere) het herstellen van de symbiose van de darmflora.


2. Behandeling van het ontstekingsbeeld.

Ontstekingen komen voor in een lichaam die verzuurd is, verzuurd door een disbalans in de voeding maar is ook enorm stress- gerelateerd. Om het zuur-base evenwicht te krijgen kan je best Rhibes nigrum complex 245 (tinktuur) bijnemen:

werkt bloedzuiverend en ontstekingswerend. Ondersteunt het organisme, werkt vitaliserend, ondersteunt het immuunsysteem.kortingcode: NELEBOON5



Voeding en psoriasis


Veel oxidatieve stress (vanuit het milieu, de voeding, of te intensief sporten), calorierijke voeding en koolhydraat rijke voeding stimuleren de activiteit van het enzym 5-lipoxy genase. Deze zorgt vervolgens voor een verhoogde vorming van de ontstekingsstoffen leuko triënen.





Voedingsinterventies

De voeding moet minimaal drie maanden lang zoveel mogelijk vrij zijn van arachidonzuur en rijk aan EPA en DHA.


● Gebruik minimaal 300 gram vette vis (haring, zalm, sardines, makreel) per week


● Neem dagelijks 1 dessertlepel koudgeperste lijnzaadolie of hennepzaad olie


● Eet dagelijks 2 eetlepels chia zaad en een handje walnoten


● Vermijd of beperk producten die de werking van omega-3 vetzuren en GLA blokkeren. Dit zijn vooral: alcohol, suiker en suiker rijke producten, cafeïne (koffie, thee, cola, energiedranken) te veel vet vlees, kaas en melkproducten en producten met geharde vetten zoals snacks, koek, gebak en luxe broodjes


Arachidonzuur is een meervoudig onverzadigde vetzuur en bereikt het lichaam op twee manieren:

1. Via producten van landdieren uit de veefokkerij, met name vlees (specifiek varken) en gevogelte, eieren en vette melkproducten.


2. Door synthese vanuit linolzuur, vooral onder invloed van een verhoogde insulinespiegel, alcoholgebruik en stress. De inname van linolzuur is tegenwoordig circa tien maal te hoog.


Deel 2:


Bij mensen met psoriasis bestaat er vaak een genetische aanleg voor het optreden van een versnelde celdeling, waarbij de oorzaak ligt in een overmatige en verkeerde werking van het immuunsysteem. Welke ontsteking remmende interventies zijn er mogelijk bij psoriasis? Kruidentherapie bij Psoriasis


Deel 3 :



Naast de genoemde voedingsinterventies en suppletie adviezen in deel 1 en 2 van dit artikel, is het interessant stil te staan bij nog een aantal andere voedingsstoffen waarvoor de wetenschappelijke belangstelling groot is, in relatie met psoriasis.


Psoriasis en curcumine


Bij veel chronische (ontsteking)ziekten speelt overactiviteit van de transcriptie factor NFκB een centrale rol in het ziekteproces, zo ook bij psoriasis. Curcumine beïnvloedt deze ziekte mede door neer regulatie van NFκB. Curcumine remt de expressie van iNOS (inducible nitric oxide synthase) in ontstekingscellen, mede door opregulatie van HO-1 en/of neer regulatie van NFκB. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat langdurige overactiviteit van iNOS een belangrijke rol speelt in de pathogenese van auto-immuunziekten en chronische ontstekingsziekten zoals psoriasis.


Een goedwerkende darmflora is cruciaal om ontstekingen te remmen.


● Alle plantaardige voeding waaronder verse (biologische) groenten (kies groene groenten én groenten met een heldere kleur, vergeet vooral ook knoflook en uien niet)

● Omega 3-vetzuren: lijnzaadolie, walnotenolie, hennepzaad, koolzaadolie, vette vis, algenolie

● Omega-9 : olijfolie (koudgeperst) is een ontstekingsremmer, zeker bij hart- en vaatziektes en darmontstekingen.

● Kruiden zijn hele sterke antioxidanten : kurkuma en gember en alle Provençaalse kruiden zoals koriander, tijm, basilicum, rozemarijn enz.). Gebruik ze volop.

● (Biologische) appels en druiven bevatten ook ontstekingsremmers.

● Glutenvrije granen (zoals quinoa, haver, teff, boekweit)

● Eiwitten: maar dan bij voorkeur van planten, groene groenten, zeewier, ongebrande noten, zaden, pitten)

● Vitamine D. Een vitamine D-tekort kan ontstekingen in je lichaam aanwakkeren. In België krijgen we over het algemeen te weinig vitamine D binnen. Kies daarom voor een goed opneembaar supplement.


Natuurlijk zijn er nog meer dingen die je zelf kan doen om je immuunsysteem sterk te houden en chronische ontstekingen minder kans te geven. Ik noem hier de belangrijkste:


● ZORGEN, ANGST en STRESS:ondermijnt je immuunsysteem als geen ander. Zorg daarom voor voldoende ontspanning, stel je eigen doelen in het leven en leer “nee” zeggen zonder je schuldig te voelen

● Zorg goed voor je gebit en bezoek regelmatig je tandarts en/of mondhygiëniste (ontstekingen in je mond kunnen zich door je hele lichaam verspreiden)Stop met roken en drink geen alcohol of met mate.

● Vermijd toxische stoffen in cosmetica, verzorgingsproducten en in je huishouden

● Let scherp op mogelijke voedselallergieën, ook voedselallergieën leiden tot ontstekingen. ● ( voedingsintoleranties kunnen vanaf 2021 getest worden bij holistisch huidinstituut. dit zal op bepaalde dagen mogelijk zijn.

Vragen ?holistisch.huidinstituut@gmail.com


● Zorg voor goed en voldoende slaap

● Beweeg in de buitenlucht; dan zal je ook vitamine D aanmaken.


voedingsmiddelen met hoge dosissen zink:

Oesters : 59,2 mg per 100gr=395<ù van het ADH oesters worden meestal rauw gegeten, iets date niet door iedereen wordt gesmaakt.


Hennepzaad: 10mg per 100 gram=67% van de ADH Hennepzaad is een ontzettend voedzaam zaad. De laatste jaren is het in de belangstelling gekomen als superfood, en doet het zijn naam meer dan eer aan. Hennep is een eenjarige plant uit de hennepfamilie hieronder valt ook cannabis. Hoewel er in hennep ook een minimale hoeveelheid THC bevat, kan men dit niet vergelijken met een dosis cannabis.


Pompoenpitten: 8mg per 100gr= 53% van de ADH pompoenpitten zijn de zaden van pompoenen . door de zaden te spoelen en te drogen worden zij eetbaar. De zaden kunnen het best gedroogd zonder toevoeging van suikers gegeten worden.

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven